Celem artykułu jest zwrócenie uwagi czytelnika na możliwość korzystania z informacji o danych dotyczących dojazdów do pracy. Badając je, można pogłębić wiedzę o poszczególnych regionach, a także o ich sytuacji na rynkach pracy. W artykule omówiono najczęstsze powody podejmowania pracy poza miejscem zamieszkania. Należy zwrócić uwagę na zróżnicowanie intensywności dojazdów do pracy pomiędzy obszarami miejskimi i wiejskimi w Polsce oraz w woj. wielkopolskim. Wpływ odległości do dużych miast na intensywność dojazdów do pracy przeanalizowano na przykładzie powiatów i gmin woj. wielkopolskiego.
rynek pracy, regionalny rynek pracy, statystyka regionalna analiza przestrzenna, dojazdy do pracy
Beguin H. (1992), Region a ośrodki centralne, [w:] Ekonomiczna analiza przestrzenna, red. C. Ponsard, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań
Czyż T. (1996), Zastosowanie modelu potencjału w regionalizacji strukturalnej Polski, red. T. Czyż, Wyd. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań
Domański R. (1993), Zasady geografii społeczno-ekonomicznej, WN PWN, Warszawa
Korcelli P., Gawryszewski A., Potrykowska A. (1992), Przestrzenna struktura ludności Polski. Tendencje i perspektywy, „Studia KPZK PAN”, t. XCVIII
Parysek J. (1997), Podstawy gospodarki lokalnej, WN UAM, Poznań
Ponsard C. (1992), Ekonomiczna analiza przestrzenna, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań
Szeromnik A. (1992), Mierniki jednorodności i zróżnicowania przestrzennego, [w:] red. S. Mynarski, Badania przestrzenne rynku i konsumpcji. Przewodnik metodyczny, WN PWN, Warszawa